Nokavision is een innovatief bedrijf, en dochteronderneming van Canon, dat anderen helpt in hun digitale transformatie. Directeur Ronald Kerkhof weet dus als geen ander hoe belangrijk het is om bedrijfsprocessen te automatiseren en zo efficiënt mogelijk te werken. Dat geldt niet alleen voor de vele klanten van Nokavision, maar ook voor henzelf.
Daarom besluit de software-aanbieder op een gegeven moment om Salesforce te gaan gebruiken als sales- en marketingtool. Helaas is dit niet direct een succes, vertelt Ronald Kerkhof. “Eerst werd Salesforce heel beperkt gebruikt bij ons. Dat was omdat we er nog niet zoveel grip op hadden. Als MKB-er is dat bijna niet te doen. Salesforce is grootschalig, met allemaal verschillende opties en partijen. Het voelt dan ook aan als een veelkoppig monster… Waar begin je?”
Aan de slag
Ronald gaat eerst zelf aan de slag. “Er zijn wel trails die je kunt volgen. Maar ja, voor elk onderdeeltje is er een aparte trail. Het duurt dus een halve dag voordat je een beetje op de goede weg bent. Bovendien, waar haal je de tijd vandaan om alles te oefenen? Je moet dan al in de Kerst- en zomervakantie trainingen volgen, maar ook dan gaat er dus heel veel tijd overheen”.
Uiteindelijk vraagt Ronald om hulp, eerst bij Salesforce zelf. “Via een chatsessie heb ik om hulp gevraagd. Ik kreeg allerlei filmpjes toegestuurd. Heel handig, maar deze waren juist weer op een te laag niveau. Het is dus lastig om op expert-level te komen”.
Vervolgens plaatst Nokavision een oproep op Hoofdkraan.nl. Thomas Klopstra van CBEE Remarkable, Salesforce- en FinancialForce-consultant, reageert hierop. Vlak daarna hebben de mannen contact. Even later is Thomas vanuit Groningen afgereisd naar Den Bosch om Nokavision persoonlijk te woord te staan. “We hebben kennis gemaakt en besloten te investeren in de adoptie”, aldus Ronald.
Kruipen, lopen en rennen
Thomas verblijft twee dagen in Den Bosch om Nokavision te helpen bij hun Salesforce-optimalisatie. “Hij zat in een hotel en kwam telkens driekwart van de dag bij ons langs om te helpen. De rest van het werk nam hij mee. Voor ons erg prettig. Zo heb je ook nog ruimte voor je normale werkzaamheden en routines”.
De begeleiding van Thomas bevalt goed en het personeel van Nokavision wordt steeds enthousiaster. “Hij had een bepaalde rust en focus en luisterde echt naar wat wij nodig hadden”, vertelt Ronald. “Thomas werkte heel stapsgewijs, waardoor hij iedereen meekreeg. Kruipen, lopen, rennen. Hij heeft goed aangevoeld hoe wij dat wilden. We zijn eindelijk verder gekomen dan de basisvaardigheden, omdat hij ons bij de hand pakte en ook snel schakelde. Zo bleven dingen niet eindeloos sudderen”.
Goede afstemming
En ook het resultaat mag er zijn. Omdat Nokavision op een gepaste manier gebruikmaakt van Salesforce, werpt het nu al vruchten af. “Vanuit marketingperspectief is er grote winst. De data was overtollig en niet-kloppend. Nu zijn klantdata en -processen goed afgestemd in het systeem en daardoor veel overzichtelijker. Qua sales, op basis van opportunity en leads, is ook grote winst behaald”.
Ook andere werknemers van Nokavision zien nu de meerwaarde van Salesforce. “Alle gebruikers zijn blij met Salesforce, dat was voorheen echt wel anders. Het werd ook beperkt gebruikt. Bijvoorbeeld voor evenementmarketing of kerstkaartjes”, vertelt Ronald lachend. “Nu hebben we een overzichtelijk dashboard. Het kost mij heel weinig tijd om mijn pijplijn te zien en te ontdekken waar mijn kansen zitten. Zo laat ik ook gemakkelijk het management zien hoe de zaken ervoor staan. Voorheen was het toch een beetje een gokje. Nu handelen we echt vanuit kennis. Hieruit blijkt dat de adoptie van Salesforce als gevolg van de optimalisatiewerkzaamheden enorm is verhoogd”, stelt Ronald.

Prettig en vertrouwd
Kortom, Ronald en alle collega’s bij Nokavision zijn blij dat ze met CBEE Remarkable in zee zijn gegaan. “Het was fijn dat Thomas vanuit Groningen naar Den Bosch kon komen. De samenwerking was prettig en het voelde vertrouwd. Dat moet ook wel, je werkt tenslotte met best gevoelige gegevens. Alle dashboards zijn goed ingericht en doen niet onder voor die van moederbedrijf Canon. Ze zijn misschien iets minder complex dan die van hen, maar dat is alleen maar prettig. Mede door de korte lijnen en het feit dat Thomas als consultant het volledige traject van kop tot staart heeft begeleid, zijn wij qua kostenplaatje ook een stuk goedkoper uit. Verder is het al behoorlijk verfijnd. Wij zijn heel blij met het resultaat!”
Ben jij enthousiast geworden na het verhaal van Ronald en Nokavision? Overweeg jij ook een Salesforce-optimalisatie voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!