Via een toevallige ontmoeting op Trendship, een innovatie evenement van NDC mediagroep voor ondernemers, komt Ton Schroor van VNO-NCW MKB Noord in gesprek met Chris van CBEE Remarkable: niche consulting partner van Salesforce in Noord-Nederland. Ton gebruikt Salesforce binnen zijn organisatie, maar is nog niet tevreden. Na het evenement bleven Chris en Ton in contact en praatten over een eventuele samenwerking. Uiteindelijk besluit VNO-NCW MKB Noord om CBEE Remarkable te vragen om hulp te bieden bij het herinrichten van hun Salesforce oplossing. Vanaf dat moment begint de Salesforce consulting partner de organisatie te ondersteunen om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van Salesforce.
Over VNO NCW
VNO-NCW is een ondernemingsorganisatie die zich hard maakt voor het nationale en internationale ondernemingsklimaat. Het doel: ruimte geven aan ondernemers om te groeien. VNO-NCW vertegenwoordigt de belangen van het bedrijfsleven, met als doel Nederland het meest welvarende land ter wereld te maken! In het Noorden wordt dit doel nagestreefd door VNO-NCW MKB Noord.

Door de groei van de vereniging kwam er uit alle hoeken steeds meer informatie binnen. Om deze vele processen goed inzichtelijk te hebben en houden koos de organisatie in eerste instantie om Salesforce te gebruiken om de ledenadministratie van de vereniging te voeren. Onder leiding van directeur Ton Schroor werd dit proces in werking gezet. In eerste instantie verloopt het gebruik van Salesforce niet vlekkeloos.
Onderbenut en rommelig
De adoptie van Salesforce binnen de organisatie was niet optimaal, aldus Ton: “Salesforce was onderbenut en erg rommelig. We waren het overzicht gewoonweg kwijt.” De Salesforce oplossing binnen VNO NCW MKB Noord werd toegepast, maar er mistte een duidelijk werkwijze en flow van lead tot cash, maar bovenal een goed en compleet overzicht van de vereniging. “Veel dingen werden handmatig gedaan, terwijl we Salesforce juist gekozen hadden om te automatiseren.”

Een mooie uitdaging
“Dat de Salesforce omgeving van de vereniging erg onderbenut en rommelig was kan ik zeker beamen”, vertelt Thomas. “Allereerst was het van belang het overzicht terug te krijgen. Dit hebben we voor elkaar gekregen door de data-invoer te optimaliseren. Hoe zorgen we ervoor dat valide data het systeem inkomt waarop het management van de vereniging uiteindelijk kan vertrouwen? Deze vraag stond centraal in onze aanpak. Onderdeel van deze fase was onder andere de samenvoeging van de Salesforce omgevingen van VNO-NCW Noord en MKB Noord zodat de vereniging ook daadwerkelijk als één vereniging kan fungeren.”
“Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de output – nu we de data goed in één platform hebben, moeten we toewerken naar managementinformatie waar de vereniging echt verder mee komt”, vervolgt Thomas. “Het resultaat? Een dashboard waar de vereniging haar volledige ledenverloop in terug kan vinden!”. Wat hierop volgde was een verbeterslag in de software architectuur. “Nu de basis van Salesforce goed staat, werd het tijd om Salesforce op de juiste manier te positioneren, namelijk als het hart van de vereniging met een duidelijke flow van Lead tot Cash.”
Plezierige samenwerking
“Waar Salesforce eerder een bij-systeem was, hebben we ervoor gekozen Salesforce het centrale punt van de vereniging moet zijn. In een vereniging waar het lid meer dan centraal staat was dit dan ook een logische keuze. Vervolgens hebben we de marketing-tooling aan de voorkant en de backoffice (Exact Online) aan de achterkant gekoppeld met Salesforce. Gevolg? Het gehele proces van aanmelding tot facturatie en financiële administratie geïntegreerd op één platform”, vertelt Thomas enthousiast.
De samenwerking tussen beide partijen bevalt Ton ook er goed. “De ervaring was uiterst plezierig, CBEE Remarkable was servicegericht en erg flexibel. Het team communiceerde vooraf wat er moest gebeuren en kwam dit ook na. Er waren achteraf nooit veranderingen die niet gecommuniceerd waren”, vertelt Ton.
Salesforce als kloppend hart van de vereniging
Het eindproduct mag er zijn, aldus Ton: “We gebruiken Salesforce nu echt als hart van de organisatie. We hebben opgeschoonde bestanden en goede onderlinge koppelingen. Na de Salesforce optimalisatie door het team van CBEE Remarkable wordt Salesforce veel beter benut door de organisatie, waardoor alles veel eenvoudiger is.” VNO-NCW MKB Noord heeft nu veel beter inzicht in de lopende processen. Salesforce wordt eindelijk gebruikt waar het voor bedoeld is.
Kortom, Ton is erg blij met het resultaat tot nu toe. “De klus is nog niet helemaal voltooid, maar we zijn erg tevreden over de samenwerking en het resultaat tot nu toe! Het team van CBEE voelde goed aan wat wij nodig hadden.”
Groot netwerk
Door de activiteiten en aard van de organisatie beschikt Ton als directeur van VNO-NCW MKB Noord over een groot netwerk. “Ik heb het met collega’s ook over deze samenwerking gehad. Ik heb hen verteld dat CBEE Remarkable echt een aanrader is en veel waarde oplevert voor je organisatie!”
Herken jij de situatie van Ton en ben je benieuwd naar de services van CBEE Remarkable? Stuur ons dan even een berichtje. Wij drinken graag een virtuele kop koffie om jouw situatie te bespreken.